środa, 15 maja 2013

Coffee and Cigarettes





Właśnie wróciłam z pokazu filmu "Kawa i papierosy" Jima Jarmuscha. Było to moje pierwsze zetknięcie z tym reżyserem i napewno nie ostatnie. Film z rodzaju tych, które albo się z miejsca pokocha, albo znienawidzi. Szczęśliwie znalazłam się w tej pierwszej grupie. Zawsze jak szukałam jakiegoś dobrego kina, filmy pana Jarmuscha były polecane, ale jakoś kończyło się na tym, że wybierałam coś innego. Już chyba dwa miesiące temu wiedziałam, że odbędzie się w kinie pokaz "Kawy i papierosów" więc już nie mogłam się doczekać, tym bardziej i tu przechodzę do sedna dlaczego piszę o tym filmie na blogu o Tesli. Otóż film składa się z 11 epizodów, z którym jeden nosi tytuł "Jack pokazuje Meg swoją cewkę Tesli" 



                                         



Fragment wywiadu  z Jackem Whitem:
- Jak po raz pierwszy spotkałeś Jima Jarmuscha?
+ Graliśmy darmowy koncert w Union Square i zobaczylismy go na widowni. Spotkalismy się tego dnia i szybko się zaprzyjaźniliśmy.
- Jak bliskie jest wzajemne oddziaływanie na ekranie do prawdziwego życia?
+ Niemal całkowiecie nieprawdziwe. To był scenariusz Jima i było kilka rzeczy ktore dodaliśmy. Spotkaliśmy się i zaczęliśmy rozmawiać o Tesli, a potem on wpadl na pomysł. W tym momencie, on na prawde nie wiedział co zamierza zrobic z tymi wszystkimi krótkimi filmami. Po prostu powiedział; "Robię to jeśli chcesz zrobić jeden".
- Więc wiedziałes o Tesli zanim to zrobiłeś? Czyj to był pomysł żeby skorzystać z faktycznej cewki Tesli w sztuce?
+ Wiedzialem co to za jeden, ponieważ chciałem zbudowac jedną odkąd byłem małym dzieckiem. Kiedy po raz pierwszy spotkałem Jima, miał  książkę o Tesli na biurku i zacząłem mówic jakim byłem wielkim wielbicielem Tesli. Zaczęliśmy rozmawiać i ostatecznie mieliśmy zrobić film do naszego ostatniego albumu w którym miałem zagrać Teslę. Chcieliśmy odtworzyć porażenie prądem słonia przez Edisona, które zrobił by obalić teorię Tesli i miałem zamiar skręcić głowę Edisona. To nie wyszło bo było zbyt drogie. Następna rzecz, Jim podszedł i powiedział, że ma scenariusz do krótkiego filmu o cewce Tesli. Byłem tym tak podekscytowany, ponieważ chcieliśmy z Jimem zrobić coś kreatywnego, a także wnieść ludziom trochę więcej wiedzy o kimś kto jest naprawdę niedoceniany i niezrozumiany.
- Co takiego jest w Tesli, że Cię fascynuje?
+ Jest niezwykle ważny, ponieważ został okradziony z faktu, że wynalazł radio, Marconi dostaje za to wszystkie zasługi. Jego pomysły mogłyby być wykorzystane dzisiaj do zapewnienia każdemu bezprzewodowej elektryczności, tak że nie będziemy musieli płacić. Te dwa  są niezwykle ważne. po prostu poznać go jako geniusza którym był. Po tej wielkiej awarii prądu, którą dopiero co mielismy nikt nie mówił o tym,. ale jedyną elektronią, która nie poszła na dno/ zepsuła się była ta jedna w Niagara Falls, którą zaprojektował i zbudował. Jest w tym coś ciekawego. Możesz przejśc przez listę wynalazków, nikt nie wie że on wymyslił światło fluorescenyjne, pilot zdalnego sterowania, silnik prądu przemiennego. To po prostu trwa i trwa. On jest po prostu o wiele bardziej istotny niż Edison, myślę, że był prawdziwym geniuszem, a Edison miał naprawdę wielu dobrych wynalazców, którzy pracowali dla niego i on brał ich pomysły.

Link do całego artykułu: Jack White


Jeszcze na koniec dodam, że film, aż kipi od wspaniałości : gra w nim  np. Roberto Benigni, Iggy Pop, Bill Murray czy wspaniały pan Tom Waits i wielu innych. Polecam.


                                                                                                                      A.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz